Friday, March 20, 2015

Iqra' Part 4 : Aku dan Al Ikhwan Al Muslimin


And I have finished this. Alhamdulillah. Buku bertajuk Aku dan Al Ikhwan Al Muslimin written by Yusuf al Qaradhawi. 


Mungkin this is the first time agaknya that I am reading a book like this. Serious bagai. Tak tau nak kata political ke agama ke. But then surely you cant separate the two. Seperti juga ditulis Qaradhawi, "Islam adalah agama dan dunia, dakwah dan negara, aqidah dan syariat, ibadah dan kepimpinan.." 

Dan katanya lagi, Islam adalah konsep yang berasaskan ekonomi sebagai tunjang kredibilitinya (dan saya hmmm.. berfikir seketika; not that it means I am doubting it).

And surprisingly I wasnt bored reading the book. 

Dan saya agak2 tak percaya membaca yang mana di zaman moden Mesir pun ada juga orang yang berkelakuan seperti unbelievers di zaman Nabi Musa as dan Rasulullah saw; yang membentak, "Datangkan ke sini tuhan kamu dan aku akan masukkan dia ke dalam penjara!"

Banyak kisah usaha2 al Ikhwan al Muslimin diketengahkan. Terutamanya usaha dalam memusuhi kelalaian dan membangkitkan umat yang sedang tidur. 

Kata Hasan al Bana, “Sesungguhnya kita ini kuat dengan bantuan Allah, dan tidak akan pernah menjadi lemah dengan pertolongan Allah. Kita ini mulia kerana Allah dan tidak akan pernah hina kerana Allah. Kaya kerana Allah dan tidak akan pernah jatuh miskin kerana Allah. Kami ingin mendidik umat Islam dengan sikap yang baru yang sesuai dengan nilai-nilai Islam. Kami ingin membina umat dengan akhlak Islam dan ingin membimbing mereka dengan sistem hidup Islam. Agar umat Islam dapat berjalan di belakang pemimpinnya yang terulung. Pemimpinnya yang mulia, Muhammad saw".

I thought this was a good book to read; and it made me think that I should read a lot more biographies like this.

And last but not least, di antara pesanan Qaradhawi adalah, "Jihad pertama yang perlu dilakukan adalah jihad melawan hawa nafsu dalam diri kita sendiri sehingga kita mampu menundukkan nafsu dan perasaan mementingkan diri sendiri".




Selamat berilmu, beramal dan mencari keredhaan Allah.

~ xoxo


No comments:

Post a Comment