Sunday, February 16, 2014

Bahasa. Jiwa. Bangsa.

 
This I like. Kenapa like? Mungkin sebab di usia lanjut seperti saya (LOL), saya pun berpendapat begini (lalu saya terfikir samada 'kita orang tua' juga terlalu cepat menghukum orang muda; not giving them enough credit dan too embroiled in our own orthodox beliefs, maybe?)

I read the particular book where this puisi appears; tapi mungkin puisi demi puisi dibaca maka tak terperasan pulak yang ini.

Kalau terjumpa apa2 berkaitan Sasterawan Negara Muhammad Hj Salleh mestilah saya excited. He's the oldest cousin of mine (even my err old, older brother calls him Abang Mat).

Kebetulan we were at his house recently for the cousins' get-together. He lives in Saujana Impian. Rumah sebuah2 (nak kata banglo macam bermewah2 pulak. Tapi memang iya lah banglo). But his house is gorgeous bertemakan budaya nusantara (what else would you expect from a poet in Bahasa Melayu?) dan ala kampung.

This photo is taken on his verandah. The table is of solid timber. The stool is made from tunggul yang kata Abang Mat digalinya sendiri di kampung. Dan alas meja bercorak batik. Di belakang rumah, Abang Mat tanam pokok asam gelugur. Jambu susu. Dan pokok2 lama (sezaman dengan tuan tanah) yang mungkin banyak nostalgianya; yang saya pun tak cam dan tak pernah dengar.

(Btw, anak2 Abang Mat diberi nama Juwita, Mega dan Johan Kasturi. Memanglah jarang2 kita jumpa. And I am a fan). 


Kalau anda duduk di ruang utama rumah Abang Mat dan dongak ke atas, this is the view you will get. Rows upon rows of shelves full of books. Saya terlupa minta izin untuk melawat ruang ini. It should be interesting. According to Kak Ani, isteri Abang Mat,banyak buku yang telah Abang Mat jual ke USM dan DBP sebagai koleksi bangsa. Kata Kak Ani lagi, nak simpan pun siapa yang nak jaga, nak refer. Baiklah letak di mana2 yang boleh dimanfaatkan (and anyway do you know that buku, especially yang lama2, lebih cepat rosak in our humid weather?)

Conclusion saya, jika tiada minat terhadap membaca dan buku, tidak lah ke mana.

Enough said. Ini gambar dengan sepupu. See how old my cousins are? (saya lebih gemar gambar begini dari gambar yang skema yang semua orang duduk baik2 sebaris, tangan di riba dan senyum ke kamera..)

Orang yang tangkap gambar sama ramai dengan yang gambarnya ditangkap.

Nasib baik ramai yang tak datang. Tak muat dalam camera. It turned out to be an interesting get together after all.



~xoxo

No comments:

Post a Comment