Friday, February 21, 2014

The Umrah Part 6 ~ Makkah


Naturally Makkah wasnt as cool as Madinah. Tapi ada hari2 yang renyai, windy dan sejuk. Which was quite wonderful.

A lot of changes have happened in Madinah since we were last there. Least of all sebahagian masjid yang diroboh dan dibina semula. We visited the hotel where we stayed on the last ziarah. It is no longer there; only a big pile of stones. But surprisingly I didnt notice there being a lot of habuk.

We went to Jabal Rahmah. Anak2 panjat batu2 sampai ke atas. Kata saya, orang muda - ada jalan pun masih nak panjat batu. Bila turun semula anak bagitau yang dia orang tak tahu kata ada jalan naik ke atas. Sebab itulah dipanjatnya batu ke puncak bukit.. alahai.

Bermiqat Ja'ranah. The sky is so blue.

Sebelum bertolak, saya agak2 takut anak2 tidak dapat membiasakan diri ke masjid berjemaah. Rupa2nya mereka sangat bersemangat di sana. Berjemaah. Membaca alQuran. Pukul 4 pagi sudah ke Haram (fajar 545am). Ada mission katanya. Mission apa? tanya saya. Rupanya berusaha ingin mengucup HajarulAswad. Dua kali pergi pukul 4 pagi gagal.

Suatu pagi Luqman pulang breakfast di hotel lambat. Saya bertanya, ke mana? Mencium Hajarul Aswad balasnya. Dapat ke? tanya abang2 / adik. Mestilah katanya. Dan langsung bercerita taktiknya. Esoknya selepas Subuh masing2 pulang untuk breakfast lambat. Tersenyum. Sebab berjaya mengucup batu suci. MasyaaAllah.

Tak saya kenal anak2 yang berhimpit2 di dinding Ka'abah ini jika tidak kerana tangan dan jam mereka..


Alhamdulillah Allah membuka hati untuk membuat yang baik. InsyaaAllah sentiasa begini hendaknya.




~ xoxo

No comments:

Post a Comment