Monday, February 17, 2014

The Umrah Part 5 - Madinah~Makkah dan Bir Ali


Sebelum pergi lagi saya sudah quiz anak2, apa kah miqat. Di mana miqat. Macamana mana2 miqat ditentukan. Real life experience conquers all, no doubt about that.

Bas kami agak2 kucar-kacir. Sebab makcik2 yang terlambat tak ada seat. Kata seorang makcik, takkan nak suruh kita berdiri sampai Makkah?! Kata saya dalam hati, sabarlah. Tunggulah ustaz rungkaikan masalah. Jangan banyak bercakap. Belajar bercakap yang perlu sahaja (something I myself need to improve too).

Bir Ali selalu kelirukan saya. It is big and open dan banyak sangat lorong2 that look almost the same to the untrained eyes. Dan teringat pulak kisah pakcik yang hilang pada umrah yang lalu.

Alhamdulillah tiada apa2 insiden yang tidak diingini berlaku kali ini.

R&R Madinah - Makkah. Pesan abang saya, beli madu Saudi di sini. Kami beli; tapi susah nak tanya dari mana madu nya; wild ke atau lebah yang dibela diladang (maklumlah ayam bercakap dengan itik). But the honey is thicker than our local honey. Sweeter dan ada hint bau yang wangi dan sedap. Saya pun nak anjurkan beli. It is cheaper here also instead of di pasar (and please forgive me for putting up soo many photos; but they are my passion. Cliché, I know).


Pertama kali di Haram (boleh tahu sebab rambut masih panjang). Selepas umrah. Anak2 muda ni gagah2. Berjalan, bersaie bukan main laju. Memang kami parents kena tinggal selalu. This is at 330am or thereof. Sampai hotel anak2 makan aiskrim sambil queue untuk bercukur (awal2 lagi semasa turun bas, kami sudah berbisik (gembira) bila ternampak kedai aiskerim di tingkat bawah hotel! Cant help it, setiap kali berceramah ustaz sebut pasal makan ais krim selepas bersai'e).

Di sini gambar sesudah bercukur.





~xoxo  

No comments:

Post a Comment