Sunday, March 30, 2014

Baulu Kemboja

     

Kata Eirfan, kueh ni sedap giler. Dan saya tergelak besar bila dengar.


Sebenarnya saya punyai resipi ni sudah bertahun. Pernah saya cuba sekali; but no takers. Tak tahu di mana silapnya. Jadi dah tak buat lagi dah.

Baru2 ni saya terjumpa kawan yang buat baulu kemboja ni. I got home thinking I should try the recipe again (nasib baik resipi masih ada dan tak dibuang..)

Here's how ~
   1½ cawan santan pekat
   3 biji telur
   1 cawan tepung
   1½ cawan gula
   Daun pandan
   1 cawan air (guna air untuk blend daun pandan)
   Garam secukup rasa
   (Adjust gula, kepekatan santan dan garam ikut citarasa sendiri. Mak saya tak masukkan garam          dalam kueh manis. But I personally think it balances the taste)

Kacau semua bahan sampai sebati. Masukkan dalam loyang kegemaran anda. Bakar. After about 10 minutes in the oven, bawak keluar dan taburkan biji bijan. Bakar for another 15 minutes or so. Keluarkan dan rest (rest-kan kueh tu bukan tukang masak pergi rest..)

Ajak anak2 makan masa kueh masih lagi agak2 panas. I bet they will say "kueh ni sedap giler" jugak!


Bila dia tengok gambar ni, kata Iman, mama nak promote kueh ke bunga dip tu? Hmm.. (that was the bunga pahar I made for Ilyas' wedding actually)

Anyway. Selamat mencuba. I swear, this is the easiest kueh I have made so far. Saya ada cuba kueh bakar berlauk dari resipi ni; but I havent mastered that yet. Nanti bila sedap saya share lagi. Kalau tak ada keluar gambar tu, maknanye tak sedap2 jugak lagi..(haha)




~ xoxo

No comments:

Post a Comment